Interieur Verkeerscentrale

Van uit de verkeerscentrale wordt het scheepvaartverkeer in de haven aangestuurd. Het gebouw waar de verkeerscentrale in gehuisvest is kent een rijke geschiedenis. Het is gebouwd op en rondom een bunker uit de Tweede Wereldoorlog.

Het belangrijkste uitgangspunt bij het herontwerp voor de verkeerscentrale was om het gebouw aan hedendaagse eisen te laten voldoen, het zorgen voor een logische routing in het gebouw terwijl de architectonische eenheid weer teruggebracht moest worden. Als integraal team met verschillende vakdisciplines is het herontwerp gemaakt.

Om een zo goed mogelijk binnenklimaat te creëren voor de verkeersleiders in het gebouw zijn klimaatplafonds toegepast. Vanwege de beperkte hoogte in het bestaande gebouw is ervoor gezorgd dat luchtkanalen en andere installaties opgenomen worden in zogenaamde technische meubels die tevens de ruimte definiëren. Hierdoor was het mogelijk het plafond tussen de constructieve balken te plaatsen en daarmee zoveel mogelijk vrije hoogte te creëren.

Rondom de operationele vloer zijn glaspanelen aangebracht welke overspannen van vloer tot plafond. Hierdoor ontstaat een maximaal zicht op het water. Kleurgebruik is in nauwe samenwerking met de toekomstige gebruikers afgestemd waardoor een optimale werkomgeving is ontstaan.

De nieuwe entree van het gebouw is volledig transparant; samen met het witte staal, de balustrades en de houten vloeren ontstaat een maritieme uitstraling.

Verkeerscentrale_Hoek_van_Holland_1_1352E1A38FC48597C1257B430028CA73_2

018 Verkeerscentrale 01

018 Verkeerscentrale 07

018 Verkeerscentrale 06

Afbeelding3

018 Verkeerscentrale 02 018 Verkeerscentrale 03 018 Verkeerscentrale 04 018 Verkeerscentrale 05



Comments are closed.