Verkeerscentrale

Vanuit de verkeerscentrale wordt het scheepvaartverkeer in de haven aangestuurd. Het gebouw waar de verkeerscentrale in gehuisvest is kent een rijke geschiedenis. Het is gebouwd op en rondom een bunker uit de Tweede Wereldoorlog.

Het belangrijkste uitgangspunt bij het herontwerp voor de verkeerscentrale was om het gebouw aan hedendaagse eisen te laten voldoen, het zorgen voor een logische routing in het gebouw terwijl de architectonische eenheid weer teruggebracht moest worden. Als integraal team met verschillende vakdisciplines is het herontwerp gemaakt.

Om een zo goed mogelijk binnenklimaat te creëren voor de verkeersleiders in het gebouw zijn klimaatplafonds toegepast. Vanwege de beperkte hoogte in het bestaande gebouw is ervoor gezorgd dat luchtkanalen en andere installaties opgenomen worden in zogenaamde technische meubels die tevens de ruimte definiëren. Hierdoor was het mogelijk het plafond tussen de constructieve balken te plaatsen en daarmee zoveel mogelijk vrije hoogte te creëren.

Rondom de operationele vloer zijn glaspanelen aangebracht welke overspannen van vloer tot plafond. Hierdoor ontstaat een maximaal zicht op het water. Kleurgebruik is in nauwe samenwerking met de toekomstige gebruikers afgestemd waardoor een optimale werkomgeving is ontstaan.

De nieuwe entree van het gebouw is volledig transparant; samen met het witte staal, de balustrades en de houten vloeren ontstaat een maritieme uitstraling.

Zie film van opening, klik hier.

015 Verkeerscentrale 01

015 Verkeerscentrale 02

015 Verkeerscentrale 03

015 Verkeerscentrale 04

015 Verkeerscentrale 05

015 Verkeerscentrale 06

015 Verkeerscentrale 07

015 Verkeerscentrale 08

015 Verkeerscentrale 09

 



Comments are closed.