A-pier Schiphol

Vanuit Aecom maak ik als architect onderdeel uit van het internationale en integrale ontwerpteam dat de nieuwe pier van Schiphol ontwerpt. Samen met Cepezed architecten, de ingenieursbureaus IMd en dGmR en tuin- en landschapsontwerpbureau Copijn. Gezamenlijk leveren de teamleden het volledige design van de nieuwe pier en bijbehorende airside faciliteiten.

Schiphol heeft zijn keus gebaseerd op de gepresenteerde combinaties van architectonische visie, aanpak en prijs. Het AECOM-team bood daarbij onder meer de juiste mix van relevante Nederlandse deskundigheid met internationale ervaring in luchtvaart, architectuur, interieurontwerp en duurzaamheid.

Om zijn positie als multimodaal knooppunt en preferred airport te bestendigen en verder te ontwikkelen, speelt Schiphol met de nieuwe pier in op de groei van het aantal passagiers en vliegtuigbewegingen. Onderdeel van de toekomststrategie zijn ook de bouw van een nieuwe terminal, aanpassingen aan de (parkeer)infrastructuur aan de landzijde, alsmede verbeteringen aan het trein- en busstation.

De nieuwe pier voorziet de luchthaven van acht nieuwe gates: vijf voor narrow-body vliegtuigen aan de noordzijde en drie voor wide-body vliegtuigen aan de zuidzijde die ook bruikbaar zijn voor zes narrow-body vliegtuigen. In een later stadium komen er aan de zuidzijde nog twee zullen er nog twee wide-body gates bij.

Over zijn duurzaamheidsambitie zegt de luchthaven, “Schiphol wil de meest duurzame luchthaven zijn en ook met het design van de pier nemen we deze doelstelling mee. De nieuwe pier moet voldoen aan de LEED-standaard: Leadership in Energy and Environmental Design. Met de pier willen we voldoen aan de goudstatus van deze duurzaamheidskwalificatie. Maar we zouden Schiphol niet zijn als we hoger inzetten: het AECOM-team doet hard zijn best om de platinumstatus te behalen met de nieuwe pier. En als dat lukt, is de pier het eerste luchthavengebouw ter wereld dat dit duurzaamheidskenmerk haalt!”.

Het ontwerp voor de nieuwe pier is eind 2017 gereed, de bouw begint in 2018 en de oplevering staat gepland voor 2019.



Comments are closed.